divendres, 9 de juliol del 2010

MARIONETES I TITELLES

MARIONETES I TITELLES

1.- Fou a la infància quan vaig entrar en contacte amb els titelles, vaja com tots els nens del món, des de sempre. A la Barcelona grisa dels anys cinquanta, hi havia titelles al Poble espanyol i al Turó Parc.

2.- En aquella època, el meu pare començà la revista CIRCO, on incorporà un pàgina dedicada a titelles. Caldrà fer-ne una recopl•lació. Documents històrics de primera categoria.

3.- Ara voldria saltar molts anys, dècades. L’any 2008 es morí Pepe Otal; jo no el vaig conèixer. Però la seva mort em féu entrar en contacte amb el Taller de Marionetes, emplaçat, serà casualitat?, en un carreró que surt quasi de davant del London, al Raval barceloní. La associació que ell presidí fou recollida per un grup d’entusiastes que seguiren amb el taller-escola i els espectacles. Tots els idiomes hi són parlats ja que alumnes interessats venen de tot el món. Localia en gravà un programa que passà per la Xarxa de Televisions locals, no pas l’únic que jo conegui. En vaig fer un fitxer amb la vida i obra del Pepe Otal, un centenar de pàgines.

4.- També fou l’any 2008 que vaig veure els espectacles de marionetes de Jordi Bertran a l’Espai Brossa. Unes simples paraules ens feren, crec que no m’equivoco, iniciar una conversa entusiasta que ens convertí ja en amics. Ell es féu acompanyar per la Paula i en Litus. Potser algun altre marionetista el nom del qual no em recordo ara.

5.- Cercant sobre la vida i les obres de Pepe Otal, vaig posar interès en la desapareguda Mariona Masgrau i el seu Teatre Malic. El seu marit Toni Rimba u en féu un llibre de totes les experiències viscudes amn l’Eugeni Navarro completant el tercet. El teatre va tancar per falta d’èxit: reflexió profunda a fer, per allò de esdevenir massa habitual. També en vaig fer un fitxer sobre la vida i obra de la Mariona.

6.- Repetí Jordi Bertran la seva estada a l’Espai Brossa el Nadal passat del 2009. Estant jo fora de Barcelona, no en vaig gaudir.

7.- Sant Martí Vell: Em rescabalo i vaig a finals de juny a aquest magnífic poble mediaval de l’ Empordà a veure la companyia del Jordi Bertran: Fan un espectacle d’objectes animats, i tan animats, molt ben manipulats per tres joves, ben joves: és un ball de lletres amb acompanyament de guitarra. Remarcable la titella que es vol tirar de la palanca a la piscina, i tota la comèdia que fa. M’inviten a visitar el taller. En Jordi Bertran està a Itàlia,

8.- Visito el taller amb el meu amic Dani Becerra: en Jordi Bertran es prepara per viatjar a Nova Caledònia, quin un ell! Li porto un regal: es tracta d’un numero representat al Cirque d’Hiver de Paris a finals dels anys cinquanta per una parella de marionetistes: té categoria mundial el número: la marioneta patina, dispara un arc, toca un violoncel amb música en directe no enllaunada, camina per sobre el filferro i poca broma, juga el diàbolo, passant-lo a la segona marionetista, qui li torna, i ell li torna a passar ( i a ells li cau). En Jordi flipa, com tothom, però té més mèrit tractant-se d’un mestre reconegut que admira l’obra d’un col•lega. No acabem de entendre el nom de la parella de marionetistes, però si entenem que son anglesos o britànics.
Al taller hi ha la Paulette, una de les artistes que actuà a Sant Martí Vell, ja som amics.
El Jordi Bertran em fa saber que al setembre farà un curs de manipul•lador: em sembla que hi tindrà un alumne assegurat.

9.- Anem al Tibidabo: la Paulette ens ha posat en contacte amb en Ferran o la Pilar. En Ferran ens accepta de fer-nos entrar sense pagar 25 euretes que costa la entrada al Parc d’Atraccions. Però serà la Pilar qui ho organitza. Coneixem la Glòria, en Josep Milán i l’Oscar, els tres manipuladors que configuraran l’espectacle avui. Tots rivalitzen en amabilitat. Aquest espectacle dura mitja hora i el fan 7 o 8 vegades diàries. Números solts amb les marionetes de la Herta Frankel. Però el Museu que la Herta va deixar a la ciutat no es pot veure: qui va dissenyar el nou espai de les instal•lacions s’oblidà de destinar-hi uns metres quadrats. Sento vergonya.
La Pilar ens invita a gaudir del web: http//www.marionetarium.com.
Dins del web disfruto amb el link http://cias.titerenet.com/show-49121.htm