Crítica de Cirque du Ciel
Marcel | dilluns, 2 de gener de 2012 | 11:11h
Espectacle: La capsa màgica
Companyia: Cirque du Ciel
Dia i Lloc: 23 de desembre, Coliseum
Explica l'expert circense Dominique Mauclair que els historiadors xinesos, en especial Fu Quifeng, situen l'acrobàcia com la primera expressió artística corporal, anterior a la dansa i el teatre. És fàcil deduir, doncs, que amb més de quatre mil anys d'història els xinesos siguin uns mestres en els salts mortals o els flics-flacs i els que tenen més autoritat per ensenyar-nos aquest meravellós i difícil art en què s'exalça la figura humana i sempre hi ha l'esperit de superació.
Amb molta disciplina, els artistes són entrenats a la Xina des de ben petits (a partir dels 6 anys) per aconseguir una acrobàcia que assoleix moltes vegades l'excel•lència. L'espectacle ZENsation, que va visitar Barcelona el 2003, era d'un alt nivell. Els millors números de Dralion, de Cirque du Soleil, que va visitar Barcelona dos anys més tard, el 2005, estaven protagonitzats per acròbates xinesos. L'acrobàcia a la Xina és tan poderosa que es calcula que hi ha 50.000 acròbates i unes 140 companyies oficials, la majoria amb una mitjana de 100 artistes.
Cirque du Ciel és una companyia nascuda el 1957 a la regió de Tianqiao que, amb ganes d'innovar i no quedar-se estancada, ha obtingut els últims anys un gran èxit amb el número Double poles climbing. L'espectacle que presenten aquest Nadal a Barcelona està ple de proeses circenses una rere l'altra acompanyades d'una potentíssima música de percussió que fa molt viu l'espectacle i el distingeix d'altres muntatges xinesos de música enllaunada. Hi ha tantes proeses que és difícil digerir-les totes de cop, però el nivell mitjà és notable i dos números sobresurten sobre la resta: la perxa xinesa, d'una gran intensitat i dificultat, i un pas de deux que acaba amb un equilibri inoblidable.
Article publicat a El Punt Avui:
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/491425-el-que-es-dificil-sembla-facil.html
Llums i ombres d'una dècada de circ (2002-2011)
Marcel | dimarts, 3 de gener de 2012 | 12:19h
En el següent article publicat a l'Anuari de Circ 2011 es fa un repàs d'una dècada de circ. Aquests són els destacats. A la imatge, la nova i l'antiga carpa del Circ Cric al Montseny.
l’avenç ha estat històric i la gent del circ és qui l’ha fet possible
• L’APCC ha aconseguit portar el circ als despatxos de les institucions i se n’ha sortit bastant bé en el seu intent de liderar el sector
• La plantada del Circ Cric l’any 2007 va destapar a la llum pública totes les vergonyes de l’estat del circ a Catalunya i la Generalitat va reaccionar
• L’aprovació del pla integral l’any 2008 va coincidir amb l’inici de les estretors pressupostàries i la iniciativa no va anar acompanyada del finançament necessari
• L’actor Fulgenci Mestres triomfa al prestigiós circ alemany Roncalli i Blai Mateu eclosiona amb el seu sorpenent espectacle Le sort du dedans
• L’Ajuntament de Barcelona aprova el 2003 una ordenança que prohibeix els números d’animals salvatges i discrimina als circs. Els conflictes a partir d’aquest moment són constants
• El Circo Italiano, de la familia Rossi, s’instal•la a Catalunya i forma part ja del paisatge circense amb una important pedrera d’artistes
• El Circ Cric aconsegueix ser viable en la nova etapa que arrenca el 2002 I el Circ Raluy torna a fer gires per Catalunya
• Trapezi va representar en els seus inicis estat un revulsiu i una finestra privilegiada des d’on s’han pogut veure molt bones propostes de nou circ
En els següents enllaços es pot llegir l'article sencer
Xavier Trias: “El millor regal que em van fer de petit va ser un circ”
Marcel | dissabte, 7 de gener de 2012 | 16:28h
L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va declarar la nit de reis a Televisió Espanyola (TVE) que el regal que més il•lusió li va fer quan era petit va ser un circ que li van portar els Reis d’Orient. Des de l’arribada de Trias a l’alcaldia, l’Ajuntament de Barcelona ha rectificat la seva posició sobre l’ordenança que prohibeix els animals salvatges a les pistes de circ i ha reconegut que “no li agrada” aquesta normativa aprovada l’any 2003 pel tripartit. D’altra banda, el rei Gaspar que aquest any va recollir moltes cartes i va repartir també molts regals tenia una gran semblança amb el pallasso Tortell Poltrona. Un dels patges, a més, s’assemblava a Montserrat Trias (senyoreta Titat).
El CoNCA va donar l’any passat 691.400 euros per a projectes de circ
Marcel | divendres, 13 de gener de 2012 | 17:36h
El Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA) ha publicat recentment les ajudes superiors a 3.000 euros que es van concedir durant l’any 2011 a les companyies de circ. En total, s’han donat un total de 691.400 euros.
El desglossament és el següent:
111.900 euros a Bidó de Nou Barris per activitats de l’Ateneu Popular de 9 Barris, 138.800 euros a l’Associació de Circ Rogelio Rivel per les activitats de l’escola de circ, 176.000 euros a l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya (APCC) per activitats de La Central del Circ i l’APCC, 7.300 euros a El Circ Petit per un curs professional de circ de nivell base.
7.500 euros a Agrega Projectes Culturals per l’Aparador 2011, 9.500 euros a Josep Antoni Hernández pel projecte El circ a l’escola, d’Els Parking; 9.700 euros a Atempo per Après, 10.700 euros a la companyia Mumusic Circus pel nou espectacle Roda, Món.
10.900 euros per a l’associació Tub d’Assaig 7.70 de Terrassa per als projectes de circ, 12.000 euros a Alina Ventura per a Aritmètica de la Mort, 12.300 euros a la Asociación de Circo ‘Eia’ per a l’espectacle Capas.
14.300 euros a El Generador, Art i Creació Cultural per a la celebració de FAC11, cinquè Festival d’Arts de Carrer de Sant Adrià del Besòs.
20.300 euros a l’Associació Alecto Circ per a la creació de l’espectacle Circ Teatre Modern, 21.200 euros a Cronopis per a l’espai de creació i formació de circ de Mataró, 25.500 euros per a la fira de circ al carrer de la Bisbal d’Empordà i un projecte de formació de circ.
26.400 euros per a la revista de circ Zirkòlika, 3.200 euros a Tilt per a l’espectacle Minim, 34.900 euros per a la celebració del festival Circ Cric al Montseny, i 39.000 euros per a l’espectacle Una d’0stres i la celebració del festival 1,2,3 Pallasso de Tiana.
Louisa Raluy, nomenada nova directora del festival de circ Trapezi fins l’any 2013 amb l'oposició de la Generalitat
Marcel | dimarts, 17 de gener de 2012 | 01:26h
Confirmat. L’acròbata Louisa Raluy és la nova directora artística del festival de circ Trapezi de Reus en substitució de Jordi Aspa i Bet Miralta. Tot i que la Generalitat i l’Ajuntament de Reus només havien reconegut fins ara que l’artista havia estat fitxada com a assessora, en un intent de minimitzar el guirigall que hi ha a l’entorn del festival, el contracte especifica que Louisa Raluy és la nova directora i consellera de la fira Trapezi de Reus per un període de dos anys. Aquest contracte s’acaba a finals del 2013.
Des del mes d’octubre la fira de circ viu una situació més pròpia d’un sainet que d’un esdeveniment cultural que vol assolir prestigi internacional. Mentre els quatre candidats que s’han presentat al concurs per triar el director esperen una resolució que encara desconeixen, s’ha treballat a tota màquina en la pròxima edició de la fira, la setzena, i la programació està pràcticament tancada. De fet, artistes d’Ucraïna i Canadà, entre d’altres països, tenen previst viatjar a Reus per actuar al festival la pròxima primavera.
El concurs, declarat desert
Segons fonts solvents, el regidor de Reus, Joaquim Sorio, va contactar amb Louisa Raluy després que en la reunió de la comissió gestora del Consorci del Teatre Fortuny del passat 13 d’octubre, el secretari general del departament de Cultura, Xavier Solà, que assistia a la reunió per delegació del conseller Ferran Mascarell, va assenyalar que “cap proposta s’ha considerat satisfactòria i, per tant, s’ha declarat deserta la convocatòria”. La setmana passada, tres mesos després d’aquesta reunió, els candidats no coneixien encara la resolució. Els quatre aspirants són Clara Matas, Johnny Torres, José Antonio Hernández i Jordi Gaspar.
En el punt 11 de la mateixa reunió del dia 13 d’octubre es van delegar totes les competències de la comissió gestora al regidor de Cultura. Fent ús d'aquestes atribucions es va contractar a Louisa Raluy, segons les mateixes fonts coneixedores del contingut de la trobada. L'Ajuntament va entendre que tenia via lliure per contractar el nou director. També van assistir a la reunió Carles Pellicer, alcalde de Reus; Jordi Agràs, director del serveis territorials de Cultura; Josep Maria Cruset, representant la Diputació; i Joan Francesc Ainaud, subdirector del departament de Cultura.
La confusió respecte al què va passar en aquesta reunió és tan gran que fins i tot el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, va demanar les actes de la trobada, en un intent de buscar una explicació racional i una mica de llum a tot plegat. Mascarell, molt molest amb l’Ajuntament de Reus per les formes en la tria del director i en clara sintonia amb els postulats de l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC), va asegurar en la roda de premsa de presentació de l’última edició dirigida per Jordi Aspa i Bet Miralta que el relleu es triaria per concurs públic.
Possible cessament
L’actual situació és tan enrevessada que inclús persones històricament vinculades a la fira com Alfred Fort han demanat al nou director del Centre d’Arts Escèniques de Reus (CAER), Ferran Madico, que anul•li la celebració de la fira aquest any. No sembla que aquesta sigui la intenció del Consorci del Teatre Fortuny, ja que la web oficial de la fira assenyala les noves dates: Del 17 al 20 de maig.
La crisi de la fira, però, està lluny de calmar-se. La solució “imminent” que s’havia de produir, segons la Generalitat, abans de les vacances de Nadal s’allarga més de l’esperat. La Generalitat no accepta el recent nomenament de Louisa Raluy com a directora de la fira i s’especula en una possible rescissió del seu contracte. De fet, sembla que la conselleria ja ha exigit el cessament de Raluy i aposta per una de les quatre persones que es va presentar al concurs, un fet que segur que satisfà a l'Associació de Professionals de Circ (APCC), que ha demanat respectar el concurs. En el cas de cessament, Louisa Raluy seria l'artista enganyada. Nomenada i abans de començar.
Quina pena fa tot plegat.
Louisa Raluy serà rellevada en el càrrec de directora de la fira de circ Trapezi
Marcel | dimecres, 18 de gener de 2012 | 18:44h
El Consorci del Teatre Fortuny, format per la Generalitat, l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona, nomenarà amb tota probabilitat aquest divendres un nou director de la fira de circ Trapezi en substitució de l’acròbata Louisa Raluy, que tot i tenir un contracte de directora i consellera i el suport de l’Ajuntament de Reus no és previst que continuï exercint el càrrec per l’oposició del departament de Cultura i l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC). Tal com informava dimarts aquest bloc, el contracte de Louisa serà rescindit. Amb aquesta decisió, el conseller Ferran Mascarell guanya finalment el pols que mantenia amb el consitori encapçalat per Carles Pellicer. Raluy era l’aposta de l’Ajuntament de Reus i els últims mesos havia tancat quasi tota la programació de la 16ª edició de Trapezi, que se celebrarà entre els dies 17 i 20 de maig. Tot i el contracte que l’acredita com a directora, fonts de la Generalitat neguen que l’artista Louisa Raluy hagi estat mai la directora de la fira de circ i asseguren que en qüestió de “dies” es coneixerà el nom de nou responsable de la fira.
La Generalitat guanya el pols i Jordi Gaspar és elegit nou director del festival Trapezi
Marcel | dijous, 19 de gener de 2012 | 20:40h
L’artista Jordi Gaspar (Caldes de Montbui, 1977) és el nou director de la fira de circ Trapezi, després que avui el Consorci del Teatre Fortuny, format per la Generalitat, l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona ha donat el vistiplau a la proposta del director del CAER, Ferran Madico. Amb aquesta decisió Madico aconsegueix que el nou director sigui afí a les tesis del conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i l’Associació de Professional de Circ de Catalunya (APCC) i desplaçar així a Louisa Raluy, que té un contracte encara vigent com a directora artística del festival. La decisió de Madico també permetrà que el festival s’obri a altres tendències, ja que en la proposta artística de Jordi Gaspar hi ha un apartat dedicat al circ tradicional.
Segons una nota de premsa del departament de Cultura, el consorci ha valorat la formació de Jordi Gaspar a nivell nacional i internacional en prestigioses escoles del món del circ, la seva dilatada trajectòria professional, així com la seva voluntat de risc i la nova mirada tant sobre les disciplines de circ més contemporànies com sobre la mirada a la tradició i al circ de carpa.
Nascut a Caldes de Montbui l'any 1977, Jordi Gaspar ha estat codirector artístic del festival Trapezi de Vilanova i la Geltrú en l'edició de 2011. També ha estat convidat com a especialista a la realització del diccionari de circ del Termcat.
El nou director del Festival Trapezi també ha participat en la creació dels espectacles "Circ Teatre Modern", "Llits" al Teatre Nacional de Catalunya o "Kerala" del Gran Casino de Aranjuez, "Història d'un soldat", "Trompes i Tabals", "L'home del sac" i "Circulum", i ha participat com a malabarista al Circ Cric. És, a més, fundador de les companyies "Circo de la sombra", "Circudàlics" i "Vatua l'Olla".
Gaspar ha treballat com a resident en creació al Theater op the Markt, a Neerpelt (Bèlgica), al Centre National des Arts de la Rue, a Sotteville-lès-Rouen (França), al Theatre de La Garonne La Granerie de Toulouse (França), al CREA a Saint Georges-de-Didonne (França), La Vela de Vilanova i la Geltrú, Ca l’Estruch de Sabadell, i a les escoles de circ de Ginebra, Torino i Madrid.
CIRC
CRÒNICA
Sense límits
24/01/12 02:00 - MONTECARLO - MARCEL BARRERA
El jove René Casselly Júnior, després de saltar de la bàscula per l'impuls d'un elefant, en la darrera edició del Festival Internacional de Circ de Montecarlo Foto: CHARLY GALLO.
1
Montecarlo ha catapultat per a la història René Casselly
Si els polítics tenen clar que totes les lleis estan per complir-se, els artistes de circ investiguen just tot el contrari, és a dir, com desafiar les lleis de la física i buscar sempre nous límits. Moltes de les proeses que s'han vist aquest any a Montecarlo, en el marc de la 36a edició del festival internacional de circ, eren només fa unes setmanes ciència-ficció.
La nova edició del festival que presideix la princesa Estefania ha recuperat tota la seva esplendor i ha catapultat per a la història del circ René Casselly Junior, un adolescent alemany que amb només 15 anys ja ha entrat a formar part de la llegenda del circ.
En una de les funcions, un elefant africà va aixecar una pota i la va impactar a l'extrem d'una bàscula. El nano va sortir projectat a gran velocitat i va executar un triple salt mortal agrupat per acabar caient sobre el llom d'un altre paquiderm. El circ es va ensorrar. Walt Disney no tindria cap dubte a contractar-lo com el Mowgli del segle XXI. S'enfilava amb la trompa, feia equilibris sobre els ullals, un espagat des de les altures amb una cama a cada elefant i un llarg etcètera d'exercicis inenarrables. L'expert circense Genís Matabosch el compara ja amb Günter Gebel Williams, un dels grans de la història del circ.
Aquest jove artista alemany es fotografiava durant el sopar de gala amb un artista xinès de la companyia de Shangai que va rebre un cop tan fort que se li va obrir el front; i amb la cara sagnant i el cap embenat va continuar heroicament la funció. Era la foto dels dos Clowns d'Or del festival: els elefants dels Casselly i el número de bàscula, que, tot i no ser una disciplina pròpia del circ xinès va tenir una factura perfecta, amb llançaments des de l'aparell, on l'acròbata semblava un bloc de gel. Excepcional número.
De la mateixa companyia forma part un equilibrista –Cai Yong– que va aconseguir la màxima perfecció tècnica, amb un equilibri final amb el cap que semblava una baldufa humana.
En les grans edicions del festival de circ –i aquesta ho ha estat– es viuen moments especials d'una extraordinària intensitat i emocions. Les Azzario Sisters –Quincy Santos i Katie Azzario– filles dels pallassos espanyols Michel, van aconseguir aquell clímax especial que es respira a la graderia de Fontvieille, amb capacitat per a 2.800 persones, quan el públic està tan concentrat com els artistes per aconseguir la gran proesa que t'ha de portar a l'Olimp del circ. Després d'adonar-se amb el regidor de pista del mal estat de l'arnès de seguretat es va decidir tirar pel dret i intentar la proesa de pujar i baixar una escala de 8 esglaons amb els dos caps tocant-se; un del dret i un altre del revés. Ho van aconseguir i el jurat no va tenir dubtes: un Clown de Plata per a aquesta jove parella, una de les quals, Quincy Santos, va néixer a Barcelona fa 18 anys.
Al límit del que ens podem imaginar van estar altres artistes. El rus Vladimir Gontxarov va ballar claqué com Fred Astaire davant del públic, un fet que no mereixeria les ratlles d'una crònica de circ si no fos perquè ho va fer davant de set lleons. Monumental imatge.
Darrera actualització ( Dimarts, 24 de gener del 2012 02:00 )
Corteo: Més estètica que tècnica
Marcel | dilluns, 30 de gener de 2012 | 15:44h
Alguns artistes catalans han parodiat últimament amb certa gràcia els espectacles de Cirque du Soleil, que des de l'any 1998 visita amb un gran èxit Barcelona. Aquestes crítiques que s'han vist als escenaris s'han centrat en la preponderància del sentit estètic dels muntatges per sobre de la tècnica i, fins i tot, per sobre d'una història que sempre ha acabat amb una idea desenvolupada de manera abstracta i moltes vegades a partir d'unir contraris. Es va veure amb Dralion (drac i lleó) i ara amb Corteo, un muntatge a cavall entre la terra i el cel, estrenat l'any 2005, i que va en la línia d'exhibir més la vessant estètica que la tècnica circense.
Tot i alguns números extraordinàriament executats, com ara la roda cyr, els equilibris a l'escala lliure, els hula-hops o el número de malabars, Corteo es podria encabir més en un espectacle de teatre visual, a l'estil del circ canadenc Eloize, que no pas d'altres produccions més circenses del Soleil, com Alegria o Quidam. Fa la sensació, en aquest espectacle més que en cap altre, que els artistes podrien donar molt més de si tècnicament, i que d'alguna manera se'ls talla les ales en benefici del treball col•lectiu i de la imatge de marca.
La disposició de les dues graderies –amb l'escenari al mig, com en el recentment desaparegut circ Flic-Flac– situen l'espai en un teatre. Això sí, com tot en el Soleil, es tracta d'un espectacle total, tot i que la proesa en aquest cas és més visual que no pas tècnica.
Algunes imatges que aconsegueix són al•lucinants, com les cercaviles de la fanfàrria o el final dels barristes basculant a l'uníson. La petita Pahlevanyan Valentyna, sorprenentment, aconsegueix un protagonisme que grans artistes que han passat pel Soleil no han tingut. Se la cita pel seu nom durant el colossal espectacle que és veure-la volar sota cinc globus d'heli i empesa pel públic, que toca els seus peuets per enlairar-la cap a la cúpula. Alguns crítics han comparat la seva veueta amb la de Betty Boop.
Les imatges que ens regala el Soleil són sorprenents: sabates de totes mides i colors animades i caminant soles per la pista, un acròbata caminant cap per avall de cap a cap del circ, o el pallasso protagonista (Mauro Mozzani) pedalant amb una bicicleta des de la cúpula. Grans retalls per guardar a la retina. Grans alenades visuals després que per arribar al circ hagis de travessar l'inhòspit Fòrum. A terra hi ha una altra de les atraccions de l'espectacle, el gegant argentí Victorino Luján; i monsieur Loyal, que xiula tota una cançó i fa allò que tan bé sap fer el Soleil: convertir en art aquelles coses més quotidianes. El Soleil té el defecte que eclipsa tota la resta i ho escombra quasi tot, però tots els seus espectacles són grans, molt grans.
Article publicat a El Punt Avui:
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/500973-mes-estetica-que-tecnica.html?piwik_campaign=rss&piwik_kwd=mesCultura&utm_source=rss&utm_medium=mesCultura&utm_campaign=rss
Aparatós accident en un circ de Michigan
Marcel | dimecres, 8 de febrer de 2012 | 00:05h
El portal de circ francès Aucirque es fa ressò d’un aparatós accident que va passar diumenge a la localitat de Saginaw, a l’estat nord-americà de Michigan. Citant fonts del web mlive.com, el portal explica que dos acròbates van resultar ferits durant una exhibició acrobàtica dalt d'una moto.
Després de pujar per una rampa, l’artista Headford Josh va tocar per accident un filferro que estava mal col•locat i va caure al buit amb la seva moto des d'una alçada de sis metres aproximadament. El resultat, una fractura de fèmur. El segon acròbata, Shriner Al Basner, va resultar ferit després que el cable va anar-li a la cara.
Segons el director del circ, Matt Blasy, el cable que va causar la caiguda del motorista estava massa baix i això va causar l'accident. Els dos artistes es recuperen favorablement a l’hospital.
Un espectador va gravar l'accident.
El festival de Figueres prepara un treball de recerca sobre Dalí i el circ
Marcel | dijous, 16 de febrer de 2012 | 17:09h
Important novetat a la vista. El festival de Figueres prepara un estudi que, amb el títol Dalí, el nen a qui li agradava el circ, analitza la relació entre el pintor Salvador Dalí, nascut a Figueres l'any 1904, i el circ. Obra del periodista i comissari de l’Any Dalí, Josep Playà Maset, el treball de recerca es presentarà el pròxim dilluns dia 20 en una roda de premsa a Figueres.
D’altra banda, un acord entre la Fundació Gala – Salvador Dalí i Circus Arts Foundation, organitzadora del Festival Internacional del Circ Castell de Figueres, ha permès que les estatuetes dels premis oficials del Festival siguin reproduccions seriades i a escala d’un elefant d’inspiració daliniana.
En concret es tracta de 6 peces de 25 centímetres banyades en or, plata i bronze i muntades sobre un sòcol de marbre fosc de 6 cm. La joieria barcelonina Vall Comaposada del Passeig de Gracia s’ha encarregat de l’elaboració dels trofeus que s’atorgaran als artistes guanyadors a la cloenda de l’espectacle Or del diumenge 4 de març d’acord amb el veredicte dels membres d’un Jurat.
La primera edició del festival internacional de circ de Figueres se celebrarà entre els dies 1 i 4 de març.
Foto: Imatge de Carl Van Vechten de l'any 1939.
Lluís Raluy presenta la seva teoria matemàtica a Igualada
Marcel | dimarts, 27 de març de 2012 | 13:55h
El veterà pallasso Lluís Raluy presenta demà a les set de la tarda a la sala d'actes de la biblioteca central d'Igualada una nova teoria matemàtica sobre la distribució dels nombres primers. La xerrada, que porta per títol La descoberta d’un pallasso matemàtic: àmbit dels nombres primers . La seva estructura y distribució. Conjectura de Goldbach, estarà introduïda per Salvador Casals, professor de matemàtiques de l'IES Molí de la Vila i professor associat a la UB.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada