divendres, 7 de setembre del 2007

Benvolguts:
Fa un cel gris i plou, diuen que ens convenia, però el cel gris m’invita a dormir i tinc l’ànim cansat.Res important per dir-vos, ja sabeu, no cal seguir llegint. Però tinc ganes de dir-vos unes quantes coses, potser en ordre cronològic:
1.- Dimarts vaig anar a l’Ateneu a seguir l’inventari de l’ACC. Hi vaig trobar de tot, ara voldria mencionar un dossier de l’any 1994 reeditat l’any 1997 sobre “El circ a Catalunya, avui” escrit per varis autors, entre ells, els nostres Jordi Jané, Karoli i Tortell. Una vintena de pàgines descriptives de la nostra història circense. Us el recomano. És un document totalment vàlid avui.Puc deixar constància de les mencions a Gasch i a Jordi Elias que hi fa el Jordi Jané?
2.- Dimecres vaig preguntar pel nostre llibre “Barcelona de nit” que dimarts no vaig trobar al nostre armari. Cap resposta i em preocupa. Segur que en Boni hi posarà el candau a fi de donar tranquilitat al nostre arxiu.
3.- Dijous vaig veure una pel·lícula a la 2 “La chica del puente”. Més enllà d’un argument poca cosa, els protagonistes són un llançador de ganivets i la seva vida, no fan vida circense sinó de sala de festes. Per mi la novetat era que la noia quedava tapada per un llençol i el tirador llençava els ganivets sense veure-la a ella. També els llença fent-li fer la roda.Em va recordar un número que vaig veure de petit, de l’Elizabet and Collins, del Circ Americà l’any 1956, que em va fer patir molt. El meu pare volgué que una fotografia d’ells fós portada de la revista “Circo” i la censura li obligà a dibuixar unes mitjes de malla sobre les cames de la noia, amb tot el cost i estorb que això li representà.
4.- Durant els anuncis de la pel·lícula, vaig canviar de canal, i a la televisió local de Figueres hi aparegué un programa de Televisió de Terrassa on en Jordi Jané i en Tortell Poltrona invitaven a anar al circ. Em va semblar que el primer defensava que els nens s’entreguen el circ ja que no tenen por a la mort i el segon utilitzava un argument sense refutació possible: cal anar al circ ja que si el món es rodó, el circ també.
5.- Després obro Cavall Fort, revista de la que sóc subscriptor i lector des dels inicis, on el meu pare publicà articles sobre circ i animals, entre altres temes, i on sempre parla de la programació de pallassos i del Cric. Però aquesta vegada, hi inclou un article del Jordi sobre el pallasso Leandre. Excels, només el podia fer algú que sap de què parla. Potser l’autor ens el pot fer arrivar via informàtica.
6.- M’he buscat a l’Avui www.avui.com del 23 de gener, pàgines 52 i 53, la entrevista a Ferran Bello, director del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana. Crec que s’haurien de contestar explicant-li que la seva menció de 5 companyies circenses sobre 6.000 col·lectius no reflexa la situació del circ ni actual ni futura.
7.- En Karoli es reuneix amb el seu grup de col·lecionistes. Gràcies per l’invitació Ramon però els diumenges sóc gironí d’adopció.
8.- Article del Marcel Barrera a El Punt del 26 de gener 2005 sobre el Festival de Montecarlo. Ell titula el festival com a memorable i el seu article en deixa constància per la nostra memòria sentimental. Marcel, es pot consultar via internet?
Potser demà, primer dilluns, a l’Avui hi trobarem el corresponent article del Jordi Jané.
Quim