divendres, 7 de setembre de 2007

JOVES TUTELATS MILLOREN GRACIES AL CIRC

Un acord entre l’Associació de circ Rogelio Rivel i el Departamen de Justicia permet introduïr taller de circ als centres educatius Alzina i Els Tilers per a menors de setze anys, i el penitenciari de la Trinitat per a joves en edat penal, on els interns en situació de risc personal s’introdueixen en les tècniques circenques com a eina de teràpia individual per augmentar el seu benestar mental. I tot treballant les capacitats i habilitats dels interns, millora la seva conducta social com a conseqüència de l’interacció entre ells mateixos que exigeixen els exercicis desenvolupats en grup. El resultat és un pas endavant en la seva formació.

Si l’escola de circ regentada per l’Associació Rogelio Rivel, assentada en un entorn com el de Nou Barris, capdavanter en el teixit associatiu que pretén conseguir la millora de les condicions de vida dels seus habitants, ja havia entès que formar en tècniques de cir els seus alumnes era un camí claríssim cap al desenvolupament personal, foren els mateixos alumnes qui demanaren a l’Associació de recolzar una obertura cap a altres col·lectius que no podien acudir a la carpa per fer l’aprenentatge. El projecte fou assumit per l’Associació i presentat al Departament de Justicia. Aquest el recolzà plenament i inicià la recerca de fonts de finançament que s’han concretat aquest mes de setembre al haver estat assumit per l’Obra Social de les Caixes en un convni anual amb ganes de ser prorrogat indefinidament. No ha sigut la primera vegada que el Departament assumia un projecte d’aquest tipus ja que anys enrera a El Masnou havia pogut comprovar els extraordinaris resultats terapèutics d’una iniciativa similar, de la mà del Pitu i del Toni Espanyol.

En resum, el circ, acompanyat de la dansa, el joc, la música i el teatre, formen una eina de formació que pretén millorar. Els tallers setmanals inclouen exercicis d’acrobàcia dinàmica individual, equilibris estàtics també individuals i en grup, equilibris acrobàtics dinàmics, malabars. La llista d’objectius pedagògics es llarguissima, tant com les avantatges que la pròpia activitat comporta, sempre a l’entorn de l’autoestima del jove i la seva relació social amb els companys.

No es tracta de crear expectatives professionals en el món de l’espectacle però no es descarta que si tot aprenent i formant-se arriven a un nivell de qualitat artística que els permeti una sortida laboral, aquesta ajudarà de segur a la necessitada reinserció social.

A la vegada els antics alumnes de l’escola de circ han trobat una sortida professional on acumulen experiència en temes socials.

També inclou el conveni una roda d’espectacles de circ que volta pels centres penitenciaris. A nosaltres ens agrada imaginar que arrivarà el dia que serán els propis interns convertits en artistes que presentarán als seus companys reclosos uns espectacles sorgits com a resultat dels tallers circenses on han après tècniques artístiques.