divendres, 7 de setembre del 2007

Benvolguts i benvolgudes consocis agermanats en la passió circenca:

Avui ja és plena primavera, el dia és llarg invitant-nos a l’al·legria i al bon humor. Tant de bó així sia per tots.

Com sempre, voldria fer-vos saber algunes coses, alguna important, potser:

1.- Festa del dissabte dia 2 abril: Nova carpa record per Joan Armengol, la Sol i la Elsa: Estic trucant a la Btv de Nou Barris sense èxit en comunicar-me per demanar còpia de la seva filmació. Seguirem, però si algú els té davant…

2.- Ant Platas: Dilluns dia 4 la Lidia i en Vicent varen trobar a l’arxiu de l’ACC un butlletí El Ambidextro de fa exactament 8 anys 6/4/1997 dedicat a Ant Platas, malabarista. Deu o dotze exemplars, qui en vulgui, ja ho sap. Quatre pàgines plenes d’elogis que us invito a llegir. La meva satisfacció fou doble ja que hi inclou la crítica que en féu el meu pare, en data que avui no puc fixar però podria:

“…Con las mazas: volteos sencillos y dobles, el ventilador, una maza en equilibrio sobre la cabeza y que resbala, maza en los pies y levantada a tiempo. Ya queda clasificado el malabarista: rapidísimo, electrizante, meritísimo.
Toma dos balones, no de goma, lo que supondría ventaja, sino de estricto reglamento. Da de cabeza a los dos consecutivamente, tiene uno sobre el palo en la boca y, haciéndole rodar, echa uno hacia atrás y pega de tacón. Todo es bonito, difícil. Realizado con seguridad.
Llega el momento de las cajas: cien variaciones. Ejercicios por debajo de las piernas, en la espalda, dando una vuelta, completa y tomando la que voló en el aire. Ant Plata no es malabarista de una sola especialidad. Actúa con toda clase de objetos, sin importarle las técnicas distintas.
Finalmente, las raqueas. Empieza con tres, haciendo con ellas las cascadas o fuente, echándolas después por detrás; pasadas dejando una puesta en equilibrio sobre la cabeza. Cuando van cuatro, con una aún en la cabeza, los malabares casi a ciegas… Con cinco, cambio de decoración: echadas de primero muy altas; poco a poco, reduciendo la altura; al último, altura mínima, inverosímil. Con seis, el lanzamiento simple y también el pareado, dos a dos. No es sabido que nadie en el mundo entero haga lo que Ant Platas. Pero no es preciso disponer de erudicción circense. Las seis raquetas resultan ejercicio fabulosos, jamás visto, jamás imaginado.
Hizo bien la empresa en contratar a Ant Platas. El circo no puede quedar siempre como el paeriente pobre y cuando va de la mano de un artista eminente, menos”
Jorge Elías

Hi ha una fotografia amb cinc raquetes de l’any 1988.

3.- Animals al circ: Riudellots de la Selva: Aquí hi ha un centre de recuperació de primats, malalts o abandonats. Alguns vénen del món del circ o de l’espectacle. El centre com a tal està clarament en contra dels animals al circ, sempre i per sempre. Jo hi vaig ser-hi dilluns matí uns minuts i m’han invitat a visitar-los en detall, veure en animals en viu i en video, rebre informació escrita etc. el dissabte a les 4 de la tarda. Us invito a acompanyar-m’hi, sobretot els que viviu a prop. Manel, no és cap indirecta, nooo… Mireu que en deia El Punt de Girona

> La mirada d'en Paquito la crònica Els animals allotjats al Centre de Recuperació de Primats de Riudellots fan reflexionar el cronista: semblen més humans així, engabiats, que no pas disfressats i actuant 23/07/2002ENRIC RAMIONET Mirant les fotos presents a les instal·lacions del Centre de Recuperació de Primats de Riudellots és fàcil adonar-se que alguns dels seus ocupants havien estat ximpanzés famosos. El seu posat de primats evolucionats, segons com tan humans, la seva gestualitat que ens resulta tan pròxima, tan graciosa, va servir per convertir-los, vestits grotescament, en l'esquer de fotògrafs de poblacions turístiques i també perquè les agències publicitàries els utilitzessin en anuncis de promoció de Cerveses Damm, de Telefònica o del McDonald's, o per treballar al circ fent de funambulista damunt una moto, o fins i tot per esdevenir un component més de la fauna nocturna de Crónicas marcianas, probablement el més digne. Disfressats de xofer, amb ulleres de sol, parlant per telèfon, resulten divertits, en efecte, però en cap d'aquestes fotos caricaturesques semblen tan humans, tan commovedorament humans, com en aquelles en les quals se'ls veu a l'interior d'una gàbia d'un metre quadrat escàs. És justament des d'aquest indret on el contingut de la seva mirada: el dolor, la desolació, la seva immensa tristesa, esdevé per a nosaltres, que tan sovint pensem que posseïm la sensibilitat en exclusiva, indiscutiblement humana. És cert que no tothom ho pot veure, però per aquells que ho descobreixen, que troben als ulls d'un membre d'una altra espècie les seves pròpies emocions, ja mai més res serà igual.Segurament l'Olga Feliu, una veterinària que s'ha especialitzat en primats i que és la promotora i ànima de la fundació Mona, va tenir aquesta revelació a final dels setanta, quan després de relacionar-se amb els Templer, un matrimoni anglès que residia a Breda i que es dedicava a rescatar ximpanzés utilitzats il·legalment com a atractiu turístic, va convertir-se en la primera representant a l'Estat espanyol de la International Primate Protection League. Des d'aleshores fins a la recent inauguració del Centre de Riudellots, el camí ha estat llarguíssim i ella l'ha recorregut tot. L'Olga ens explica que al Camerun li oferien cries de goril·la a 3 euros, que amb tota seguretat havien estat capturades sacrificant bona part de la seva família, i adverteix que en el trasllat dels primats cap a Europa únicament en sobreviu un de cada deu, i afirma que l'única manera de posar fi a aquest comerç és fent desaparèixer la demanda, i aquí és on ens hauria de venir a la memòria la cervesa Damm o les Crónicas marcianas. L'Olga va voltar món fins a trobar a Riudellots, gràcies a la cessió de l'Ajuntament, els terrenys on s'han bastit unes instal·lacions que han estat possibles i es mantenen únicament mitjançant el treball de voluntariat que hi arriben de tot Europa i les aportacions de particulars o fundacions privades. El centre s'obre a les visites programades de grups, especialment escolars, ja que un dels seus objectius fonamentals és precisament sensibilitzar la societat. En aquest recinte de 5.600 metres quadrats, en règim de semillibertat i en un espai on han pogut recuperar bona part de les conductes pròpies de la seva espècie, hi habiten, de moment, dos grups de ximpanzés, el més nombrós format per 5 exemplars, que havien viscut en condicions deplorables a l'interior d'un camió als afores de València, del qual és pare i patriarca en Paquito, el conductor de motos funambulista. Els primats humans, triomfadors en la lluita de les espècies, consciència crítica de l'univers diuen, sovint tractem els altres primats, posseïdors també de sensibilitat i d'intel·ligència, amb crueltat. Els ximpanzés de Riudellots, uns arrencats del seu hàbitat natural, els altres nascuts en captivitat, ja no sobreviurien a la selva. Els devem, com a mínim, aquest espai, on poden viure la resta dels seus dies en condicions properes al seu hàbitat natural. I si no ho fem per ells, fem-ho per nosaltres, per tot allò que hi ha de nostre a l'interior dels ulls aquosos i profunds d'en Paquito. El Centre de Recuperació de Primats de Riudellots ha d'esdevenir una magnífica oportunitat per aprendre en directe del comportament dels ximpanzés que hi habiten, però els visitants sensibles i atents, també hi aprendran molt sobre el nostre comportament.

I

> Famoses estrelles de la televisió 18/08/2003T.S.
Els simis que ahir van provocar el gran operatiu policial a Riudellots, han estat grans estrelles de l'espectacle i protagonistes de famoses campanyes publicitàries. Marco, per exemple, era l'estrella dels espots de la cervesa Dammm, de Telefónica i de McDonald's. Pepito, que va acabar mort a trets pels Mossos, havia nascut el 1986 i havia actuat al circ i altres espectacles fent un número dalt d'una bicicleta vestit de mexicà. Paquito, que ahir va passar força estona agafat al volant de la furgoneta on els Mossos el tenien atrapat, havia estat especialment ensinistrat per a la conducció, però de motocicletes. Les estrelles van anar a parar al centre de la Fundació Mona de Riudellots després que la Guàrdia Civil els comissés al País Valencià, on vivien dins d'un camió, en gàbies de només un metre quadrat. Al centre de primats Mona de Riudellots, pioner a l'Estat espanyol, gaudien d'un ampli espai que assembla molt al seu hàbitat natural. Al centre hi havia ahir 11 primats i es van escapar els més grossos.
Dedicat al Marcel Barrera.

4.- Animals al circ: He fet un escrit sobre el tema, en relació a l’argumentació feta pel Ferran Mascarell. No són ben bé arguments sinó preguntes. Al Marcel Barrera li ha agradat. A mi no gaire. Potser ni cal que el llegiu:

Només uns apunts sobre les puntualitzacions que a vola pluma se m’ocorren en relació al tema dels animals circences:

A.- En relació als propis animals
A.1 Què significa “salvatge”
A.2 Què significa que els animals embruten
A.3 Què significa que en el circ es tortura els animals
A.4 Què significa que en el circ es droga els animals.

B.- En relació a l’Ajuntament de Barcelona
B.1 En la seva relació amb els animals al Zoo
B.2 En la seva relació amb els animals de les Rambles
B.3 En l’aplicació immediata i contracontractual de la normativa
B.4 Altres institucions municipals com Mercabarna i mercats

C.- En relació a l’ensinistrament
Què significa ensinistrament “agressiu”.

A.1 La normativa prohibeix els animals ”salvatges”, sense definir què és salvatge. Deu ser, dic jo, un concepte oposat a “domèstic”. Deu pretendre el legislador evitar la captura d’animals salvatges en el seu propi habitat, tipus goril·les de les muntanyes Virunga, que destrocen families i territoris. Però on és el mímit que diferencia salvatge de domèstic?
Un cavall és domèstic i una serp és salvatge?
Però què passa quan el propi animal ha nascut en captivitat? O viu en captivitat tipus serps del fàquir que han sigut descartades de ser exhibides?

A.2 L’Ajuntament de Blanes prohibeix els animals ja que embruten. També podrien prohibir tenir fills o cuinar o ser mecànic o…. Totes aquestes activitats embruten i totes tenen solucions. Les aigües brutes produïdes per un circ es poden recollir en un contenidor, que no es diferencien de les humanes o de les d’altres animals domèstics. O no posen en perill les banderes blaves otorgades per la UE a les platges.

A.3 Hi ha una idea que no entra en detalls, només es posiciona contra els animals del circ perque els tenen conferits a gàbies petites i brutes i això és inacceptable perque és una tortura en simateix. Qui es posiciona en aquesta posició, veu aquest argument com irrefutable. La pregunta és perque no actuem contra el desmantellament dels zoos, de les botigues d’animals, de les peixeres, de les granges…

A.4 Els animals son drogats perque siguin pacífics i perque actuin: els elefants surten a pista drogats per poder aguantar-se sobre una sola pota.
Qui ho afirma té informació fefaent per afirmar-ho?

B.1 Zoo de Barcelona.
Pot afirmar tranquilament l’Ajuntament de Barcelona que l’espectacle dels dofins és “natural” i per tant legitim en exclusiva? Oblida que a Florida hi ha tot un moviment per retornar al mar/llibertat un munt de dofins provinents dels espectacles amb un procediment progressiu d’autosuficiència.
Pot afirmar l’Ajuntament de Barcelona que les mateixes associacions de protecció d’animals no podrien posar ènfasis en les condicions en que viuen altres animals i de la pròpia existència/definició del zoo?

B2. Animals de les Rambles
On queda el conveni CITES de Washington? Es a dir, quin/quants animals de les Rambles, ocells principalment però no exclusiva, están sotmesos a la protecció del conveni CITES que l’Ajuntament deixa de banda? La exregidora Pilar Rahola volia intervenir-hi però…

B.3 Normativa: el procediment hauria d’haver sigut:
- consultar el sector
- acordar una normativa concreta i precisa
- incloure un periode de carència

B4 Mercabarna i mercats: si parlem de la protecció dels animals per part municipal, perque queda exclosa la banda dels animals destinats a l’alimentació?


C1. Ensinistrament
Les queixes contra els animals del circ poden incloure “agressivitat” en l’ensinistrament. Però acceptem l’ensinistrament dels dofins de l’aquari, dels cavalls d’alta escola inclosa la guàrdia urbana municipal en iguals o pitjors condicions.

5.- Llistat de cintes de video de l’ACC-APCC

LLISTAT CINTES VIDEO ACC-APCC













nº cinta
data
Títol
Durada
Descripció



1
1988-1992
CIRQUE BAROQUE

Espectacle de circ sota carpa, al carrer i trapezi
2
1993
RADICAL WAY Acrobatic show

Duo equilibristes, preciós


3

ALÍS-KIM / SALI

Mags, en programes del Màgic Andreu

4



No hi és, desapareguda


5
1993?
VAGALUME TEATRO, de Granada

Espectacle de circ de carrer

6

JEFF BRADLEY

Malabarista



7

JUGGI HISTORY

Invitació a fer malabars, engrescadora

8

OIHUKARI KLOWN

Pallassa basca, no té desperdici

9
1990
Jonglier Festival Convención europea





10

clownspiraciones Alex - Víctor

El nostre Alex, de jove quasi adolescent

11
10/06/1993
Cirque Archaos
14'




12

Le Seu Sacrée, Quebec
45'




13
28/06/1997
Festa del circ Ateneu Nou Barris





14

ACC Joan
17'




15

El Circo, Irving Allen, Victor Mature





15

El fabuloso mundo del circo





15

El mayor espectáculo del mundo, CBMille





16

"LLEGA EL CURCO", Montaje "BABALÚ"
1 hora
Circo Tradicional + Nuevo circo

17

4ª Trobada del Circ
1 hora




18

ACC IV Trobada

No hi és, desapareguda


19
28-IV-1992
Televisió Sabadell, 4ª Trobada malabaristes
30'




20

Malabaristen V Topaketak

No hi és, desapareguda


21
1990
3ª Convenció europea 90





21
1991
III Encuentro Malabaristes Madrid 91





21

Festa del Circ 91





22

I Festival Int' Estrellas Circo Verona

No hi és, desapareguda


22
1991
Festa del Circ 1991, 1ª part

No hi és, desapareguda


23
1988
Oliver Gros, Airbona 89, Denver 88

No hi és, desapareguda


24

III Encuentro Int' Malabaristes





25

Nodo Circ





26

Tomeu Gomila, Junta de Comerç 24, 3,2 Bcn





27
1995
Curset juny 95 Anatoli Lockalhouk,Hamburg





28
02/06/1996
Espectacle Infantil del taller de circ de Ateneu





29

Nodo 1ª Festa del circ

No hi és, desapareguda


30
1991
Festa del circ





30
1991
Festa del circ, Parc de la Ciutadella





31

Festa del circ





32
1992
Festa del circ





33
18/05/1996
Combinat de circ
1 hora




34
6 i 7/7/1996
5ª Festa del circ, cinta nº 1





35
6 i 7/7/1996
5ª Festa del circ, cinta nº 2





36



No hi és, desapareguda


37
6 i 7/7/1996
5ª Festa del circ, cinta unitat mòbil





38
febrer 1997
Combinat de circ





39
28/06/1997
Festa del circ





40

Alouetta Ellas Trapezi fixe, Tango apasionado





41

Guillermo Cides, guitarrista?





42
23-26/7/1999
Festa Major Parets





43
1999
Kran's Teatro Circo





44
19 juny 1999
Qui no corre vola 8ª festa de circ
20'




45
2001
Reportatge Escola





46

Esto no es una invitación





47

Festival Internacional de Monocicles

Classes d'intstrucció


48
1997
Trobada de monocicles

A l'Ateneu-escola Nou Barris


















Dedicat al Jordi Jané que en farà bon servei.

6.- Conferència Cirque du Soleil:

Amb esmoquing en Vicent i jo i amb vestit llarg la Lidia, vam assitir a la conferència xerrada de Mr. Gaétan Morency, vicepresident per a afers públics, socials i culturals del Cirque du Soleil el dimarts dia 5 d’abril de 2005, presentat pel Tinent d’alcalde Sr. Jordi Portabella, de qui parlaré més avall.

L’acte durà una horeta llarga, meitat explicació per part del ponent, meitat resposta a preguntes. Crec honestament que ens interessa una miniconversa que hi vaig tenir en el vi amb picapca (deliciós amb majúscules). Ell va dir:
que un espectacle durava 18 mesos de preparació.
Que el Dralion havia costat la preparació 20 milions de dòlars.
Que dóna treball a 3000 persones a tot el món, de 40 països, 25 llengües
Que tenen ara 7 milions d’espectadors l’any, 50 des dels inicis.
Que tenen 5 espectacles rodant, i un que estrenaran el 21 d’abril al Quebec.
Que en tenen 5 a Las Vegas fixa i un a Orlando
Que la seva activitat empresarial es basa en tres punts, dits per ordre d’importància: creació, performance (músics, coreògrafs, màscares, dances, en diuen working progress), i programa social (al que dediquen un 1% de les vendes, no dels guanys), ja que business is not only business, dit en anglès.
Que de l’any 1987 fins a l’any 1994 havien recorregut el Quebec, en estades de dos mesos a cada població, fent marketing a partir d’invitacions als periodistes, cap pressupost per a publicitat, amb una carpa de 2500 places.
A partir d’aquesta data s’estableixen a Montreal, i inicien una relació amb la comunitat preguntant qui sóc i buscant complicitat a través de la solidaritat amb l’entorn., creant un centre de formació dirigit exclusivament als seus espectacles, res de ser una escola genèrica.
Aquesta solidaritat es basa en donar entrades gratuïtes a institucions i a que els artistes facin de mestres a les poblacions que visiten on hi hagi escoles de circ. Menciona París on col·laboren amb tres escoles de circ i/o de gimnàsia. –
Busquen el canvi social i no la filantropia.
Tenen tres seus socials fixes: a Amsterdam, per Europa; a Montreal i a Las Vegas
A França entenem que els agrada el circ tradicional, amb animals, que es pot veure en familia i no és car.
Acabava la conferència-xerrada, es fa el vi i picapica, Mr. Morency es veu desbordat i jo busco uns minuts per parlar amb ell amb tota la intenció i li pregunto si algú li ha explicat que a Barcelona estimem el circ des de fa 150 anys, que hi tenim una escola que ensenya a nens, joves i futurs professionals, que té una carpa on ahir a les cinc de la tarda hi havia una trentena d’alumnes exercitant-se al trapeci, el llit elàstic, els malabars, els exercicis a terra; on tenim una associació de professionals de circ que entre moltes altres coses, fa lobbying amb els grups parlamentaris del Parlament de Catalunya per conseguir una llei de circ. Ell em diu que ningú li ha explicat, gràcies Sr. Jordi Portabella, hauries de saber al mínim que hi ha una escola de circ i si ets responsable de promoció econòmica de la ciutat, explicar-ho quan s’escau i menys anar-te’n a meitat de l’acte. I em pregunta si l’escola és oficial i on hem après per redactar un text de la futura llei del circ. Jo li dic que ela alumnes infantils hi van després de l’escola i els professionals no tenen títol oficial però així i tot hi assisteixen. El nostre esborrany està redactat amb l’ajuda d’un partit polític, i hem estudiat les lleis europees i del Quebec com a model a tenir en compte i demanem la creació d’un centre de les arts circenses, idea que li encanta. Jo no em vull allargar ja que ell està voltat de tothom i li insinuo que no ell vull acaparar, però ell em es treu un tarjeta de la butxaca i em diu que vol que l’escrigui. Esclar que jo li dic que amb molt de gust i potser també el director de la nostra escola de circ. Quan minuts després em despedeixo d’ell, em diu que queda a l’espera.
A tots, una abraçada, salut, circ i merda i perdoneu si he sigut llarg.
Quim